ساختار مناسب برای انتخاب آدرس یک صفحه یا یک محصول

ساختار مناسب برای انتخاب آدرس یک صفحه یا یک محصول
چهارشنبه 4 بهمن 1402

وجود عناوین مستقل برای صفحه‌ها در سایت موجب می شود که موتورهای جستجو محتوای آن‌ها را بهتر درک کرده و آنها را ارزشمندتر بدانند، همچنین این مسئله موجب افزایش نرخ کلیک نیز می گردد.

آشنایی یا آدرس دسترسی:

همین ابتدا بهتر است برای راحتی عبارات: آدرس دسترسی، URL ، لینک،  پیوند یکتا، نامک و یا Slug را یک معنا فرض ‌بگیریم، البته تفاوت‌های کوچکی هم دارند. به عنوان مثال نامک که به انگلیسی Slug گفته می‌شود برای این صفحه choose-best-url  است در حالی که URL کل آدرس است، یعنی https://sepehrcc.com/article/choose-best-url

اولین نکته ای که همه ی سئوکاران به آن اذعان دارند این است که :

url هایی بهتر هستند که کوتاه، با معنی و همچنین مرتبط به مطلب باشند.

چند نکته درباره url

  •  آنچه یک نامک را مفهومی و برای سئو مفید می‌سازد وجود عبارت کلیدی در نامک است که پیشنهاد میکنیم حتما به کار برده شود.
  •  شبکه عصبی گوگل به خوبی می تواند بین کلمات فارسی و انگلیسی ارتباط برقرار کند و اگر شما مثلا در پست عنوانی با عبارت “ترجمه” را داشته باشید و در url به شکل انگلیسی “Translate” نوشته باشید متوجه شده url با عنوان ارتباط معنایی دارد.
  • از آن‌جایی که بهبود تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل در سئو بوده و هست، می‌توانیم نتیجه بگیریم هر چیزی که به مذاق کاربر خوش آید، مورد پسند گوگل هم هست. این نکته در مورد آدرس صفحات هم صدق می‌کند.
  • گوگل پیشنهاد می‌دهد آدرس صفحات به گونه‌ای باشند باشد که کاربران هنگام لینک دادن به آن‌ها، با مشکلی مواجه نشوند. به عنوان مثال استفاده از ویرگول، کاما، اسپیس، اعداد، کدهای نامفهوم و هر کاراکتر ویژه‌ای که خوانایی آدرس را کم کند می‌تواند برای کاربر مشکل ساز باشد.
  • گوگل در مطلب خود تحت عنوان  " SEO Starter Guide " بیان نموده که چه url هایی از نگاه خودش مناسب است. به شکل خلاصه بیان شده که، در آدرس سایت کاراکترهای IDs مربوط به محصولات خود را درج نکنید، یا مثلا از اسم‌های عمومی مثل page1.html  استفاده نکنید.

 به همین شکل مطرح کرده است که در آدرس‌ها سعی نکنید از کلمات کلیدی مثل baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.html استفاده کنید. و در ادامه می‌گوید از پوشه‌های دنباله‌دار زیاد مثل .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html در پیوندهای یکتا استفاده نکنید. و همچین تاکیید دارد، در استفاده از کلماتی که ربطی به محتوای شما ندارد در آدرس اجتناب کنید.

کاراکتر مناسب برای آدرس دسترسی سایت – url استاندارد

مواردی که یک url استاندارد رو تشکیل می‌دهند عبارت‌اند از:

  •  حروف انگلیسی
  •  عدد
  •  حروف فارسی
  • خط تیره (-)با به اصطلاح دش

حروف غیر مجاز در url زیاد است. البته ممکن است گوگل این طور url ها را تیز ایندکس کند ولی این علائم ضعف‌ها و مشکلاتی دارند که ممکن است در برخی سرورها و در شرایطی خاص با مشکل مواجه شوند.پس توصیه می‌شود آنها را بکار نبرید:

  •  فاصله / یک فضای خالی یا (space)
  • Underline (_)
  •  نقطه (.)
  •  مد (~)
  • Number (#)

 

سوالی از متخصص و تحلیل‌گرِ وب‌مستر در گوگل آقای جان مولر  پرسیده شد که:

آیا استفاده از زبانی به غیرانگلیسی  در url مشکلی دارد؟

  John Mueller پاسخ داد " خیر، هیچ مشکلی ندارد و اگر استانداردهای گوگل رعایت شود استفاده از کاراکترهای محلی حتی می‌تواند بهتر هم باشد."

 

آدرس url یک صفحه یا یک محصول بهتر است فارسی باشد یا انگلیسی ؟

 

مشکل url فارسی:

از لحاظ فنی url فارسی هیچ ایرادی ندارد اما واقعیت این است که هنگام استفاده از url فارسی با مشکل زیاد بودن تعداد کاراکترها مواجه می‌شوید ، این مشکل در واقع به دلیل تبدیل کاراکترهای فارسی و رمزگذاری جهت درک بهتر مسیر سایت توسط مرورگرها و یک استاندارد جهانی می‌باشد.

 

دلایل برتر بودن url انگلیسی چیست:

1- کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی

اساسی ترین مشکل لینک فارسی طولانی بودن است. url  انگلیسی یا همان لینک انگلیسی نسبت به url فارسی به شدت کوتاه‌تر می‌باشد.

برای امتحان یک لینک فارسی و یک لینک انگلیسی با تعداد کلمات یکسان  بسازید و بعد آنها را کپی کرده و در تلگرام انتشار دهید. قطعا از تعداد بسیار زیاد کاراکترهای لینک فارسی تعجب خواهید کرد.

این موضوع زمانی ممکن است بیشتر به چشم بیاید که می خواهید برای وبسایت خود لینک گذاری و بک لینک سازی انجام دهید، انتخاب URL به زبان انگلیسی حجم کلمات کمتری را می گیرد. اگر شما بخواهید برای سایت خود را سایت های مختلف لینک سازی کنید URL فارسی با تعداد کاراکترهای بیشتر همراه است.

2- سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسی

همون‌طور که در نکته بالا اشاره شد هرچه url پست‌های سایت شما کوتاه‌تر باشد به بهینه سازی اصولی سایت نزدیک‌تر است، پس با توجه به حرف‌های بالا و منطق می‌توانیم بگویم که پست‌ها با نامک انگلیسی در سئو مناسب‌تر است. البته این فاکتور نقش کوچکی در سئو دارد و سئوی خوب، مجموعه‌ای از صدها فاکتور مختلف هست.

3- کاربرپسند بودن آدرس دسترسی انگلیسی

وقتی پست‌ها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج می شوند url کاربرپسند تر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه می‌شود موضوع مقاله‌ها را حدس زد ولی پست‌هایی که با نامک فارسی درج می شوند url با حروف نامشخص در محیط‌های دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شوند و اصلا با نگاه به لینک نمی‌شود حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چیست!

پس کاربر با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری از سایت شما خواهد داشت.

4- ایندکس شدن سریع تر url انگلیسی نسبت به url فارسی

تجربه نشان داده که لینک‌های انگلیسی سریع‌تر و راحت‌تر ایندکس می شوند و موتورهای جستجو راحت و سریع با آنها تعامل می‌کنند. از طرفی دیگر باعث افزایش سرعت وبسایت نیز خواهند شد، به دلیل اینکه هندل url انگلیسی  برای سرور راحت‌تر است و سریع‌تر پاسخ می‌دهد تا فارسی،  هر چند شاید این مورد آنچنان محسوس نباشد ولی حداقل در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی رو دارند کمی قابل توجه می‌باشد.   

5- تایپ راحت‌تر و به خاطر سپردن سریع‌تر لینک انگلیسی

خیلی از افراد مثل وبمستران، متخصصین سئو و طراحان سایت  و یا کاربران عادی که نیازهایی به یک صفحه خاص در یک وبسایت داشته باشند بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایت‌های مورد نظر خودشان را تایپ می‌کنند و وارد صفحه‌ای خاص از یک وب‌سایت می‌شوند، حال اگر لینک یا url سایت فارسی باشد کار سخت می‌شود و تقریبا در ۹۹ درصد موارد افراد لینک فارسی را در نوار آدرس تایپ نمی‌کنند، پس بهتر است به راحتی کاربر در اعمال سئو داخلی سایتمان اهمیت دهیم.

6- آنالیز سخت در ابزارهای مختلف وبمستری

مشکل در urlهای فارسی به همین‌جا ختم نمی‌شود و گاهی در برخی ابزارهای آنالیز و ابزارهای سئو هم دیده می‌شود. خیلی وقت‌ها شما نیاز دارید از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنید، مشکل زمانی آغاز می‌شود که ساختارهای آدرس شما فارسی است و با چشم نمی‌توان تشخیص داد که آدرس‌ها برای کدام پست یا صفحه یا محصول است. در حالی که در آدرس‌های انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و متخصص سئو قرار می‌گیرد.

7- رابط کاربری سخت آدرس فارسی

وقتی کاربر شما می‌خواهد یک URL انگلیسی را به اشتراک بگذارد آدرس‌ خواناست و به راحتی می‌شود آنها را به همان حالتی که هستند دید. اما در حالت فارسی UTF8 به هم می‌ریزد و آدرس‌ها ناخوانا می‌شوند شبیه یک سری اعداد و ارقام طولانی و نا‌مشخص که نمی‌شود آنها را خواند.

 

آدرس دهی صفحات و محصولات در فروشگاه سپهر:

این کار در فروشگاه ساز سپهر به راحتی انجام می‌شود. برای مثال پس از ثبت کالای جدید روی تب SEO کلیک کرده و در قسمت عنوان صفحه عنوان دلخواهی که می‌خواهیم آن صفحه برای آن محصول داشته باشد را انتخاب می‌کنیم.

همچنین از قسمت آدرس دسترسی می‌توانیم url دلخواه مربوط به آن کالا را وارد نماییم.

البته اگر فرصت انجام این کار را ندارید سپهر به طور اتوماتیک با توجه به نام کالا، عنوان و آدرس دسترسی مرتبط را برای محصولتان خواهد ساخت.

 

گاهی وقت‌ها استراتژی حاکم بر یک کسب و کار حکم می‌کند که آدرس بهتر است فارسی باشد و یا انگلیسی و گاهی وقت‌ها تجربه کاربری. خلاصه اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ و یا تجربه کاربری چنین تصمیماتی بگیرند، سئو تابع این تصمیم است.

در نهایت و بر اساس موارد بالا در 90 درصد موارد بهتر است آدرس دسترسی را به صورت انگلیسی و مختصر انتخاب کنید.

اگر بعد از خواندن این مقاله تصمیم گرفتید که از این پس از URL انگلیسی استفاده کنید یا مشکلاتی را در آدرس صفحات خود پیدا کردید، لازم نیست که صفحات قبلی را اصلاح کنید، برای صفحات جدید استانداردهای مورد بحث را استفاده کنید.


 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorشهاب الدین برادران
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰